Ha valaki azt mondja, hogy a villanyautó-forradalom középpontja Kína, azon ma már senki sem lepődik meg. Az viszont, hogy a BYD Atto 2 ilyen gyorsan és ennyire tudatosan tör be Európába, sokak számára még mindig meglepetés. Egy kisméretű SUV-ról van szó, ami első pillantásra talán nem tűnik túl izgalmasnak, de ha jobban megnézzük, tele van érdekes részletekkel – a kedvező árkategóriától kezdve a szokatlanul okos infotainment-trükkökig. És persze ott van az a karaoke funkció, amihez külön mikrofont lehet venni – nem biztos, hogy mindenki örülni fog neki a családban. :)
Az Atto 2-t első körben 51,1 kWh-s akkumulátorral hozzák forgalomba Magyarországon, ami egy 174 lóerős (130 kW) elektromos motort lát el árammal. Ezzel 7,9 másodperc alatt gyorsul százra, ami a kategóriában kifejezetten lendületesnek számít. A nyomaték azonnal érkezik, így városban könnyedén lehet vele cikázni, és a szűk fordulók sem okoznak gondot a meglepően kis fordulókör miatt. A vezetési élményt több üzemmód is színesíti – van például Snow és Sport mód is, utóbbiban kapjuk a legjobb gyorsulást.
Az Atto 2 azonban nem sportautó. Országúton és autópályán hamar kijönnek a kompromisszumai: a kormányzás könnyű, de érzéketlen, a futómű lágy, ennek ellenére a nagyobb úthibáknál mégis keményen odacsap. Autópályán pedig a szél- és gördülési zaj is erősebben hallatszik a kelleténél. Röviden: városi közlekedéshez szuper, de aki vezetési élményre vágyik, annak máshol kell keresnie.
Az elektromos SUV egyik legnagyobb kérdése a hatótáv. A kisebb, 42,4 kWh-s akkuval a hivatalos érték kb. 310–315 km, a 51,1 kWh-s csomaggal nagyjából 346 km körül alakul. Valós körülmények között inkább 280–300 km reális, főleg hűvösebb időben. A BYD saját fejlesztésű Blade akkumulátora LFP (lítium-vasfoszfát) alapú, amely nem a leghatékonyabb, de rendkívül tartós és biztonságos: jobban bírja a töltési ciklusokat és integráltan a karosszéria részévé válik, ezzel a törésbiztonságot is fokozza.
Nagy előny, hogy hőszivattyú alapáron jár hozzá, ami sok riválisnál feláras. A töltési teljesítmény viszont csalódást keltő: maximum 60 kW-tal tölthető, így 10–80%-ig kb. 37 perc kell, miközben sok konkurens már 100 kW felett jár.
Az Atto 2 megjelenése visszafogott, de van benne némi játékosság. Egyes részletek mintha a Honda, Citroën vagy a Smart formavilágából ismerősek lennének, összességében mégis harmonikus, kompakt SUV benyomását kelti. A 17 colos alufelnik alapáron járnak, a számos választható fényezés pedig feldobja a külsejét. Nem extravagáns, de modern és korrekt – pont olyasmi, amit a praktikus vásárlók értékelnek.
Odabent a BYD meglepően jó minőséget kínál az árhoz képest. A műszerfal nagyrészt puha tapintású, az ülések pedig alapáron „vegán bőr” borítást kapnak. Az üléspozíció magas, a kilátás remek, ráadásul a 360 fokos kamera is sokat segít a parkolásban. Az ergonómia jól sikerült, bár deréktámasz csak a későbbi, magasabb felszereltségi szinten lesz elérhető.
A legnagyobb látványosság a 12,8 colos, forgatható központi kijelző, amely álló és fekvő helyzet között váltogatható. Maga a szoftver gyors, a grafika éles, és külön sávban mindig elérhetők a klímavezérlők. Klasszikus tekerőgombokat azonban nem találunk, a légkondi állításához például háromujjas mozdulatokat kell végezni a kijelzőn – működik, de kevésbé praktikus, mint a fizikai gombok.
Van YouTube, Spotify, sőt Zoom és karaoke funkció is, így töltés közben sem kell unatkozni. A 8,8 colos digitális műszeregység valamivel zsúfoltabb, de jól olvasható. Összességében a belső tér modern, szórakoztató és jól használható.
Az Atto 2 meglepően jó helykínálatot biztosít. Hátul két magas felnőtt is kényelmesen elfér, a panorámatető világos, tágas érzetet ad. A középső ülés valamivel keményebb, de a teljesen sík padló megkönnyíti a harmadik utas dolgát.
A csomagtartó alaphelyzetben 400 literes, ami korrekt érték: nagyobb, mint például a Jeep Avenger vagy a Smart #1, de elmarad a Hyundai Kona Electric 460 literjétől. Az állítható padló praktikus, felül hagy helyet a töltőkábelnek, alul pedig kihasználható a teljes térfogat. Lehajtott hátsó ülésekkel 1340 literig bővíthető, ami már egy közepes SUV szintje.
Az Atto 2 a cikk írásakor 11,4 milliós bruttó árával nem a legolcsóbb, hiszen a konkurens Opel Frontera olcsóbb, de a Kia EV3-nál vagy a Skoda Elroq-nál jóval kedvezőbb.
A felszereltség ugyanakkor bőségesebb: már a belépő szinten járnak a 17 colos kerekek, a panorámatető, a digitális kijelzők, a vezetéstámogató csomag (sávelhagyás-jelző, adaptív tempomat, holttérfigyelő), a fűthető első ülések és a fűthető kormány is. A garancia hat évig (93 ezer mérföldig) szól a teljes autóra, a Blade akkura pedig nyolc évig vagy 125 ezer mérföldig. Ez kiemelkedő ajánlat a kategóriában.